bbb

Rabu, 7 November 2012

MARI BELAJAR BAHASA


 
                               BAHASA MELAYU UPSR  KERTAS 2

BAHAGIAN B

Karangan Jenis Melengkapkan Cerita

1. karangan tidak berformat
2. berkebolehan membuat ramalan berdasarkan permulaan atau akhir cerita
    yang diberi
3. berbentuk cerita, khayalan, pengalaman, ataupun kehidupan binatang.
4. elakan terpesong tema cerita lain daripada tema yang diberi
5. memahami maksud cerita yang diberi dan mempunyai gambaran yang jelas
    tentang sesuatu cerita itu.
6. setiap cerita mempunyai nilai-nilai murni seperti bertanggungjawab, tolong-
    menolog, kasih sayang atau apa saja yang boleh membawa pengajaran.
7. walaupun cerita hanya rekaan, tetapi cerita itu mesti boleh diterima akal.

A.    Sudahkan cerita di bawah ini.

Saya mengayuh basikal agak perlahan. Walaupun lampu elektrik menerangi jalan, tetapi saya perlu berhati-hati. Saya bimbang termasuk lubang atau terbabas ke dalam parit. Sambil mengayuh, saya sempat berbual dengan Ahmad yang duduk di belakang. Tiba -tiba saya ternampak susuk tubuh manusia menuju belakang balai raya. Tanpa membuang masa ‘ ‘ ‘

    Tanpa membuang masa , saya memberhentikan basikal. Ahmad kehairanan, tetapi saya segera memberitahunya. Ahmad faham. Basikal saya baringkan di tepi jalan raya.Tiba-tiba saya terdengar cermin pecah. Saya yakin sudah tentu lelaki itu seorang pencuri. Dua bulan lalu kaset dan pinggan mangkuk dicuri orang. Mungkinkah kejadian yang sama akan berulang ?


      Pencuri itu mesti ditangkap, kata hati saya. Saya meminta Ahmad mengawasi pencuri itu keranasaya hendak ke rumah Tuk Ketua. Tetapi sebelum sampai di rumah Tuk Ketua, saya nampak ramai orang baru keluar dari masjid. Salah seorang daripadanya ialah Tuk Ketua. Saya masuk ke perkarangan masjid. Disitu saya segera ceritakan apa yang saya lihat. Tuk Ketua segera memberi taklimat . Kemudian mereka segera bergerak menuju ke balai raya.

        Sampai di balai raya, seramai lima orang menuju ke bahagian belakang dan sebahagian lagi menjaga bahagian kiri, kanan dan depan. Mereka melangkah serentak merapati balai raya. Lelaki di dalam balai raya itu perasan, tetapi tidak sempat melarikan diri. Lelaki itu akhirnya dapat ditangkap. Kemudian TukKetua mengucapkan terima kasih kepada saya dan Ahmad.


A.    Lengkapkan cerita di bawah yang berahkir deng an ayat berikut :

‘ ‘ ‘ . Bila kubuka mata, aku melihat ayah dan ibu berada di sampingku. Perempuan yang berwaja hngeri itu telah pergi.Pada malam itu, aku berseorangan di rumah. Ayah dan ibu masih belum pulang. Di luar, hujan turun
dengan lebat, kilat sabung-menyabung.Aku toleh ke arah jam usang di dinding. Rupa-rupanya sudah hampir pukul satu pagi.

         Aku semakin risau kerana bayang ayah dan ibuku masih belum kelihatan.Tiba-tiba kedengaran ketukan bertalu-talu di pintu hadapan. Aku bergegas membuka pintu. Sebaik sahaja pintu terkuak, alangkah terkejutnya aku kerana seorang perempuan bertudung hitam berada di situ.Wajahnya amat mengerikan.Dia memandang tajam ke arahku. Peluh dingin mula keluar dari badanku. Dia cuba menerkamku.Belum sempat dia menyambar tubuhku, aku menendang badannya lalu tersungkur ke tanah.

           Aku menutup pintu. Tiba-tiba matu kabur. Aku terus terjatuh. Bila ku buka mata , aku melihat ayah dan ibu berada disampingku. Perempuan yang berwajah ngeri itu telah pergi.


Karangan Jenis Fakta / Rencana

· ditulis dalam bentuk format biasa
· karangan ini memerlukan kita mempunyai pengetahuan yang luas.
· jadi perlu banyak membaca buku, majalah, surat khabar dan sebagainya
· fahamkan kehendak soalan . Contohnya karangan yang bertajuk

Tuliskan apa yang kamu tahut entang burung. Karangan ini mungkin disalah tasirkan sebagai burung yang murid sukai atau burng peliharaan murid.

· pastikan anda benar-benar tahu dan mempunyai fakta yang betul tentang tajuk.
· senaraikan fakta-fakta / isi yang diketahui dan susun mengikut kepentingannya.
· setelah mengemukakan pengenalan , tulis bahagian isi
· pastikan anda dapat menyediakan 4 isi
· kamu harus mampu mengembangkan sesuatu isi
· setiap isi haruslah dihuraikan berserta contoh yang sesuai dengan menggunakan ayat dan kata yang mudah difahami. Jika boleh sertakan kesannya.
· masukkan perangkaan atau peristiwa untuk menguatkan kenyataan.
· setelah siap mengembangkan isi kemukakan bahagian penutup.
· gunakan bahasa yang tepat, usah leret-leret.

Soalan

Tuliskan sebuah karangan tentang Penggunaan Komputer.

Rangka Karangan :

Pendahuluan - alat komunikasi rekaan sains
- penggunaannya meluas
Perenggan ke-2 - digunakan di pejabat-pejabat
- menyimpan data-data
- menjalankan tugas dengan cepat

Perenggan ke-3 - pengunaan komputer di pusat-pusat perubatan
- mengesan penyakit
- membantu mengesan penyakit

Perenggan ke-4- pengunaan komputer dalam pelajaran
- mengajar Matematik, Sains dan Bahasa

Penutup - keuntungan menggunakan komputer
- jimat masa dan wang
- bantu manusia menyelesaikan masalah yang sukar

Komputer merupakan salah satu alat komunikasi rekaan sinas. Penggunaannya begitu meluas dewasa ini. Komputer digunakan dalam pelbagai bidang.Komputer sering digunakan di pejabat-pejabat kerajaan atau swasta.

       Ia berfungsi sebagai alat untuk menyimpan data-data. Dengan penggunaan komputer , kakitangan pejabat dapat menjalankan tugas dengan
cepat dan tepat.Pusat-pusat perubatan juga menggunakan komputer bagi mengesan sesuatu penyakit.

          Dengan penggunaan komputer juga , ia dapat mengatasi kekurangan tenaga pekarja. Komputer dapat membantu menyelesaikan kes-kes atau pembedahan yang rumit. Komputer turut digunakan dalam bidang pelajaran. Kebanya kan sekolah menggunakan computer untuk mengajar mata pelajran Matematik , Sains , Fizik dan sebagainya.

        Pendek kata penggunaan komputer banyak mendatangkan keuntungan. Ia dapat menjimatkan masa dan wang serta membantu menyelesaikan masalah yang sukar di selesaikan oleh akal manusia.

Tajuk : Banjir

Banjir adalah bencana alam yang sering melanda negara kita terutamanya negeri -negeri Pantai Timur. Bajir berlaku setelah hujan lebat tidak berhenti -henti selama beberapa hari.Biasanya banjir melanda kawasan-kawasan yang rendah dan berhampiran sungai.

      Apabila Bajir melanda, banyak harta benda akan musnah. Binatang ternakan dan tanaman akan mati. Para petani akan mengalami kerugian besar.Banjir juga mengancam manusia. Kita tidak boleh bermain dengan air banjir kerana alirannya yang deras dan dalam akan menghanyutkan kita. Jika tidak tahu berenang , kita akan mati lemas.

          Oleh itu, apabila tiba musim hujan kita mestilah berhati -hati. Adalah lebih baik jika kita berpindah ke tempat yang lebih selamat sebelum air naik.

Tajuk : Kepentingan Kenderaan

Setiap hari kita dapat melihat pelbagai jenis kenderaan. Ada kenderaan yang bergerak di air. Ada pula yang dapat bergerak di udara dan ada yang bergerak di darat.

          Kenderaan ini di gerakkan oleh enjin yang direka khas. Kenderaan amat penting dalam kehidupan manusia. Sejak zaman dulu lagi manusia menggunakan kenderaan untuk tujuan pengangku tan . Ini termasuklah mengangkut barang-barang dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Kenderaan yang digunakan bagi tujuan pengangkutan ini termasuklah kenderaan darat seperti lori, van, keretapi, motorsikal dan kereta. Kapal laut, feri perahu dan sebagainya adalah contoh pengangkutan air. Kapal terbang dan helikopter pula adalah pengangkutan jenis udara.

           Kenderaan mambolehkan kita pergi ke mana-mana destinasi yang kita sukai. Kita tidak perlu memikirkan cara mana untuk sampai ke satu-satu tempat. Kenderaan yang ada membolehkan ianya membawa penumpang. Contohnya, dengan hanya membayar sejumlah wang yang tertentu, kita boleh pergi ke mana-mana destinasi yang ingin ditujui.

            Perniagaan pada hari ini amat memerlukan kenderaan. Syarikat -syarikat perniagaan amat bergantung sepenuhnya kepada kenderaan untuk memasarkan barangan keluaran mereka. Dengan adanya kenderaan ini hasil-hasil pertanian dan barang-barang perindusrian dapat diproses. Oleh itu, kegiatan ekonomi akan berjalan dengan lancar dan kesannya wuju dlah pembangunan. Untuk sampai ke satu-satu tempat yang jauh memerlukan jarak masa yang sangat lama.

       Dengan menaiki kenderaan, masa yang panjang dapat dikurangkan. Contohnya apabila kita menaiki kapal terbang dari Kuala Lumpur ke Pulau Pinang. Masa yang diambil untuk sampai ke sana hanyalah empat puluh lima
minit. Ini amat menjimatkan masa serta tenaga. Jadi jelaslah bahawa kenderaan adalah agen pengangkutan yang amat penting. Dengan adanya
kenderaan semua kerja dapat dilakukan dengan mudah, cepat tepat dan cepat.

Tip :
Isi karangan berbentuk fakta adalah senang dicari secara peta minda.

Karangan Jenis Perbincangan

1. Karangan jenis ini membicarakan dua sudut secara serentak iaitu sesuatu isu dan persoalan.
2. setelah mengemukakan pengenalan ( maksud atau definisi tajuk )
3. perlu mentafsirkan tajuk sama ada benar atau salah, baik atau buruk, tetapi pendapat menjurus ke arah
tajuk
4. tulis bahagian isi ( pastikan anda dapat menyediakan 4 isi )
5. setiap isi haruslah dibincangkan ( yang penting d idahulukan )
6. kamu harus mampu mengembangkan sesuatu isi ( perlu penghujahan yang benar dan logik )
7. setelah siap mengembangkan isi kemukakan bahagian penutup ( berupa penegasan terhadap tajuk ).

Tinggal di kampung lebih baik tinggal di bandar.

Pendahuluan :

n ulasan kamu mengenai tempat tinggal kamu
n pilihlah yang mana sesuai
isi
i. alam sekitar
n udara , bunyi , air
ii. jimat perbelanjaan
n sumber makanan yang murah dan segar
iii. hidup berjiran
n tolong-menolong , bekerjasama
iv. suasana lebih aman
n jauh daripada kesibukan , jenayah , kecurian
Penutup
penegasan kepada tajuk.


Tinggal di kampung lebih baik daripada tinggal di bandar. Di kampung banyak keaslian dan kecantikan alam semulajadi yang tidak terdapat di bandar.

       Saya suka tinggal di kampung kerana di sini terdapat pokok -pokok yang menghijau , burung-burung berkicauan dan sungai-sungai yang jernih airnya. Di kampung suasananya aman dan damai. Udaranya bersih dan nyaman , jauh daripada pencemaran udara.

     Oleh itu tinggal di kampung lebih sihat daripada tinggal di bandar. Tinggal di kampung boleh menjimatkan wang. Kita boleh menggunakan air yang tidak berbayar dan air perigi yang sejuk dan jernih untuk di minum, membasuh, dan mandi.

           Kita juga boleh menanam dan makan sayur-sayuran yang segar. Orang-orang di kampung hidup tolong-menolong , bergotong-royong dan bertegur-sapa di antara satu sama lain. Dengan ini hidup lebih bermakna dan dapat menghindarkan diri dari pengaruh –pengaruh yang boleh merosakkan dan menjatuhkan moral.
         Suasana yang tenteram dan damai , udara yang segar dan penduduknya yang berbudi bahasa menyebabkan tinggal di kampung lebik baik daripada di bandar.

Tajuk : Bincangkan kebaikan dan keburukan menonton televisyen.

Televisyen merupakan alat ciptaan manusia hasil daripada perkembangan sains dan teknologi. Alat perhubungan ini amat popular pada masa kini.

              Menonton televisyen mempunyai banyak kelebihan kerana televisyen menyiarkan pelbagai peristiwa yang berlaku di seluruh dunia. Melaluinya, kita dapat mengetahui cara dan gaya hidup masyarakat lain.

            Selain itu, terdapat juga rancangan-rancangan bercorak pendidikan yang disiarkan misalnya rencana. Kita akan memperolehi ilmu yang berfaedah daripada siri tersebut.

            Namun begitu, menonton televisyen juga boleh melalaikan dan membuang masa di depan televisyen terutamanya pelajar-pelajar. Mereka lebih suka menghabiskan masa di depan televisyen tanpa menghiraukan pelajaran.

           Kesimpulannya, kita boleh menonton televisyen tetapi mesti mengetahui batas -batas kerana televisyen mempunyai kebaikan dan keburukan.



CONTOH KARANGAN TENTANG KELUARGA

PENGENALAN

ANGGOTA  KELUARGA  MERUPAKAN  ORANG  YANG  PALING  PENTING  DALAM HIDUP KITA.SESEBUAH  KELUARGA  BIASANYA  TERDIRI  DARIPADA  BAPA,IBU DAN ANAK-ANAK.KELUARGA  INI  DINAMAKAN  KELUARGA  ASAS.SELAIN KELUARGA  ASAS,TERDAPAT  JUGA  ANGGOTA  KELUARGA  KEMBANGAN  YANG  TERDIRI  DARIPADA  DATUK,NENEK,BAPA  SAUDARA,SEPUU,DAN  ANGGOTA  KELUARGA  LAIN.

          KITA  SEHARUSYA  MEMAHAMI ANGGOTA  KELUARGA  SENDIRI.KITA  SEPATUTNYA MENGETAHUI  MAKANAN,MINUMAN,PAKAIAN,WARNA  KEGEMARAN  DAN HOBI  MEREKA.SELAIN  ITU,KITA  JUGA  SEPATUTNYA  MENGETAUI  PERLAKUAN  YANG  DISENANGI  DAN  TIDAK  DISENANGI  OLEH ANGGOTA  KELUARGA .HUBUNGAN  KEKELUARGAAN  AKAN  LEBIH  KUKUH  DAN  MESRA  APABILA  ANGGOTA  KELUARGA  SALING  MEMAHAMI  ANTARA  SATU  SAMA  LAIN.PERSEFAHAMAN  YANG  TERJALIN  INI  JUGA  DAPAT  MENGELAKKAN  KITA  DARIPADA  MENYAKITI  HATI  DAN MENYINGGUNG  PERASAAN  ANGGOTA KELUARGA.  

                 SEBAGAI  ANGGOTA  KELUARGA,KITA JUGA  MESTI MENYAYANGI  ANTARA  SATU  SAMA  LAIN.KITA  BOLEH  MENUNJUKKAN  KASIH  SAYANG  DENGAN  BERKONGSI  MASA  SUKA  DAN DUKA  BERSAMA  ANGGOTA KELUARGA.KITA  MESTI  MENGHORMATI  ANGGOTA  KELUARGA  TERUTAMA  YANG LEBIH  TUA  SEPERTI  DATUK,NENEK,AYAH,IBU,ABANG, DAN KAKAK.PERTUTURAN  DAN TINGKAH LAKU  KITAJUGA  MESTILAH  SENTIASA  BERSOPAN  SEMASA  BERINTERAKSI  DENGAN  ANGGOTA  KELUARGA.KITA  JUGA  MESTI  AKUR   DAN  PATUH  DENGAN  NASIHAT  DAN  LARANGAN  KELUARGA.KITA  SEWAJARNYA  BERSYUKUR  KEPADA  TUHAN  KERANA  DIANUGERAHI  SEBUAH  KELUARGA.


                                CONTOH KARANGAN MURID.

                                            KELUARGA SAYA


        Nama saya Nur Aqilah binti Zulkefli. Saya mempunyai sebuah keluarga yang bahagia.Keluarga saya terdiri daripada datuk,nenek,ayah,ibu,dan tiga lagi adik.Saya merupakan anak sulung dalam keluarga.
             Nama ayah saya ialah Zulkefli bin Mamat.Ayah saya dilahirkan pada 02 Ogos 1966.Ayah saya berumur 45 tahun.Ayah saya bekerja sebagai peniaga.Ayah saya seorang yang penyayang.Ayah mempunyai 11 orang adik beradik.Beliau merupakan anak yang ke empat.
             Nama ibu saya ialah Rohana binti Ismail.Ibu saya berumur 42 tahun dan dilahirkan tanggal 7 Julai 1969. Ibu saya bekerja sebagai seorang guru.Ibu saya seorang yang tegas dan penyayang.Beliau sentiasa menasihati saya belajar bersungguh-sungguh supaya dapat berjaya dalam hidup dunia dan akhirat.Ibu saya juga mempunyai 11 orang adik beradik dan merupakan anak yang ke dua dalam keluarga.
           Saya juga mempunyai seorang adik lelaki dan dua orang adik perempuan.Nama adik lelaki saya ialah Muhammad Ammar bin Zulkefli.Adik saya berumur 9 tahun dan belajar dalam tahun 5 .Adik saya dilahirkan pada 28 februari 2000.Beliau seorang yang aktif dalam bidang sukan terutama bola sepak.Beliau sentiasa mewakali sekolah dalam pertandingan bola  dan bercita-cita menjadi pemain bola sepak dunia suatu hari nanti. 
         Nama adik perempuan saya yang pertama ialah Nur Aisyah Mardiah binti Zulkefli.Adik saya berumur 10 tahun.Adik saya belajar dalam tahun empat.Adik saya seorang yang peramah dan amat rajin.Nama adik perempuan saya yang bongsu ialah Nurul Nadhirah binti Zulkefli.Adik saya sangat cantik dan pintar.Adik saya berumur 6 tahun.Adik saya belajar di kelas pra sekolah di Sekolah Kebangsaan Pantai Senak.
             Saya juga mempunyai datuk dan nenek yang penyayang.Nama datuk di sebelah ayah saya ialah Mamat bin Mahmood.Datuk saya berumur 67 tahun.Manakala nama nenek saya ialah Dayang bin Muda.Nenek saya berumur 64 tahun.
         Nama datuk sebelah ibu saya ialah Ismail bin Omar.Datuk saya sudah meninggal dunia hampir setahun yang lalu.Saya juga mempunyai nenek bernama Minah binti Mat Salleh.Nenek saya berumur 62 tahun.

                                 
                               KISAH KELUARGA SAYA

            Di samping ayah,ibu dan adik-adik yang disayangi, saya juga mempunyai datuk dan nenek yang penyayang.Mereka sering mengambil berat pada kami sekeluarga.Ayah saya berasal dari Terengganu,manakala ibu saya dilahirkan di Kelantan.
          Datuk dan nenek sebelah ayah saya tinggal di Terengganu.Mereka sangat baik.Beliau sudah bersara.Kini datuk dan nenek menjadi guru al-Quran kepada anak-anak Kampung.Saya amat berbangga kepada mereka berdua.Walaupun sudah semakin uzur,mereka tetap ingin membantu anak-anak kampung mengaji quran.Mereka juga amat disegani di Kampungnya.
     Saya juga mempunyai seorang nenek sebelah ibu saya.Datuk saya sudah meninggal dunia.Walaubagaimanapun saya masih ingat lagi yang datuk saya sangat baik,lemah lembut dan penyayang.Kami suka bergurau kerana datuk seorang yang kelakar.Nenek saya juga seorang yang baik,rajin dan amat menyayangi kami semua.Kami tinggal berhampiran dengan rumah nenek.Neneklah yang mengajar kami mengaji al Quran.Kami sangat menghormati dan menyayang nenek.Sesungguhnya saya amat bangga mempunyai keluarga yang bahagia.Segala masalah yang kami hadapi,kami selesaikan secara bersama.
           Saya dilahirkan dihospital Besar Kuala Terangganu,Terengganu.Saya kini belajar di Sekolah Maahad Amir InderaPetra,Beris Kubur Besar.Dalam peperiksaan Upsr Tahun Lepas saya mendapat keputusan 4A 1B.Saya amat bangga kepada keluarga saya kerana mereka sentiasa memberi galakan kepada saya supaya berjaya dalam pelajaran.
     Dalam keluarga saya,mereka sering mengutamakan pelajaran,ini adalah kerana ibu saya seorang pendidik(guru) yang amat tegas.Ibu saya amat menitikberatkan pelajaran kepada kami sekeluarga.Dalam keluarga ibu,ibu adalah tokoh guru yang berkelibar dan sering dijadikan panduan .Saya bangga mempunyai ibu yang penyayang dan mementingkan pendidikan untuk anak-anak.Bagi saya ibu adalah ibu,guru dan kawan tempat kami bergantung dan mencurah kasih sayang.
                                               
                                         IBU SAYA

          Tokoh yang paling saya hormati dalam keluarga saya adalah ibu saya sendiri iaitu Puan Rohana bt Ismail.Ibu saya berumur 42 tahun dan dilahirkan di Kampung Pantai Senak,Tawang Bachok Kelantan.Ibu saya bekerja sebagai seorang guru.Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Pantai Senak.Seterusnya melanjutkan pelajaran di Sekolah Menengah Raja Sakti sehingga ke tingkatan Lima.

           Selepas mendapat keputusan cemerlang dalam SPM,ibu melanjutkan pelajaran ke tingkatan enam di Sekolah Menengah Kubang Kerian,Kota Bharu Kelantan.Selepas itu ,beliau melanjutkan pelajaran ke Institut Kemahiran Mara dalam bidang Elektronik.Selepas itu ditawarkan ke Maktab Perguruan Perempuan Melaka.Pada tahun 1995,beliau memulakan tugas pertamanya sebagai guru di Sekolah Kebangsaan Bukit Guntung,Kuala Terengganu.Bertemu jodoh dengan Zulkefli Bin Mamat dan memperolehi empat orang cahaya mata iaitu Nur Aqila h,Muhammad Ammar ,Nur Aisyah Mardiah dan Nurul Nadhirah bt.Zulkefli.
     Minatnya yang mendalam dalam bidang pendidikan menyebabkan beliau menyambung pelajaran di Universiti Pendidikan Sultan Ideris Tanjung Malim,Perak untuk mendapatkan Ijazah Dalam pengkhususan Bahasa Melayu.Beliau seorang yang aktif dalam kerja-kerja kemasyarakatan dan merupakan seorang tokoh guru yang dihormati.Saya amat bangga mempunyai ibu seperti beliau.

BAHASA MELAYU UPSR
BAHAGIAN C  (NILAI MURNI)

Kelemahan Pelajar
  
a)Tidak memahami kehendak soalan
b)Menyalin semula ayat berdasarkan petikan
c)Tidak dapat mengenal pasti nilai2 murni
d)Mengulas cerita yang di beri ,tidak membuat ulasan tentang nilai
e)Nilai murni yang tidak berkaitan dengan petikan.Hanya nilai murni yang dihafal\diketahui sahaja.
f)Banyak kesalahan dalam aspek bahasa

Kelemahan2 Pemeriksaan Guru

1.Menggunakan satu jenis penandaan sahaja untuk kesalahan2 bahasa
    berlainan.
2.Menggunakan satu tanda (\) panjang lalu diberikan markah.
3.Tidak meletakkan penandaan bagi kesalahan yang dilakukan oleh
   pelajar.
4.Penandaan bagi idea2 yang diberikan oleh pelajar tidak ditandakan
    dengan tepat.
5.Masih menggunakan kaedah analitik dalam penandaan.
6. Markah yang diberikan oleh pelajar tidak digenapkan.
7.Kurang tepat menentukan kesalahan dalam aspek tatabahasa.
   Contohnya,antara kesalahan struktur ayat dengan penggunaan
   perkataan.
8.Markah yang diberikan kurang tepat,sama ada terlalu tinggi\terlalu
   rendah untuk bahagian C.

Teknik Menjawab Bahagian C

Sebelum Menjawab

1.Baca &faham arahan soalan.

a)Tulis lima nilai murni atau pengajaran yang boleh kamu dapati daripada
     petikan atau puisi.

b)Panjang jawapan kamu mestilah tidak kurang daripada 50 patah perkataan.

c)Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.

2.Mencatat nilai murni\pengajaran\amalan yg baik

a)Baca petikan atau puisi yang diberi secara keseluruhan dan cuba faham
   isi kandungannya.

b)Baca petikan atau puisi yang di beri secara ayat demi ayat dan gariskan
   ayat \rangkaikata yang mempunyai nilai2 murni.

c)Jika terdapat nilai yang negatif,jadikan nilai itu kepada positif.

   Contoh:bangun lewat-bangun awal

Back to top3.Senaraikan nilai murni seberapa banyak yang dapat (melebihi 5 nilai        murni)
4.Memahami nilai yang tersurat dan tersirat.
5.Elakkan membuat ulasan dalam bentuk cerita.
6.Hanya nilai positif yang terdapat dalam petikan sahaja diterima.
7.Elakkan\jangan menyalin semula petikan kerana ini menyebabkan aras penskoran akan turun.



SEMASA MENJAWAB

1.Berpandukan nilai2 murni yang telah dicatat,tulis jawapan dengan menggunakan ayat sendiri dan cuba gunakan penanda wacana yang sesuai untuk membina ayat yang gramatis.

2.Ulasan hendaklah tulis dalam satu perenggan sahaja.

3.Elakkan\jangan menyalin semua perenggan kerana ini menyebabkan aras penskoran akan turun.

4.Peribahasa atau kata hikmat tidak perlu di masukkan.

5.Kemukakan lebih daripada 5(lima) nilai\pengajaran.

6.Ulasan tidak perlu terlalu panjang.Satu nilai memadai dengan satu ayat sahaja.

7.Hanya nilai positif yang terdapat dalam petikan sahaja di terima,


SELEPAS MENJAWAB

1.Semak 5 aspek kesalahan bahasa.(perbendaharaan kata,skruktur ayat,imbuhan,ejaan,dan tanda baca)

2.Pastikan lebih daripada 5 nilai murni\pengajaran.

3.Bilangan perkataan tidak perlu terlalu panjang.Memadai antara 50-70 patah perkataan sahaja.

4.Jangan mencatat di ruang jawapan.




CONTOH LATIHAN

Apabila balik dari sekolah, Suraya mengeluarkan buku-buku teks barunya dari beg. Kakaknya berkata, Biar kakak tolong kamu balut buku-buku itu, Suraya menjawab, Terima kasih kasih, kak. Biar saya yang membalut buku-buku ini.

Suraya merupakan anak yang suka menolong ibu bapa dan ahli keluarganya. Suraya selalu menolong ibunya mencuci pinggan mangkuk,melipat kain dan mengemas rumah. Suraya juga membantu ayahnya mencuci kereta.

Setiap pagi sebelum mandi, dia akan mengemas bilik tidurnya supaya kelihatan kemas dan bersih. Dia sentiasa menjaga kebersihan diri. Rambutnya diikat kemas,kukunya dipotong dan dia sentiasa menjaga kebersihan pakaian.

Pada hari minggu,suraya dan keluarga selalu bersama-sama membersihkan rumah dan menanam pokok-pokok bunga. Terdapat pelbagai jenis pokok bunga di halaman rumahnya. Menanam pokok bunga merupakan hobi keluarga mereka. Kawasan tempat tinggal mereka sentiasa kelihatan bersih dan cantik.



Back to topNilai murni atau pengajaran

1. Menjaga keselamatan buku
2. Memberi bantuan/tolong-menolong
3. Berdikari dengan membuat sendiri
4. Rajin membantu keluarga
5. Menjaga kebersihan
6. Mengisi masa lapang

Contoh jawapan

Nilai-nilai murni dan pengajaran yang terdapat dalam petikan di atas ialah kita hendaklah menjaga keselamatan buku dengan membalut buku. Selain itu kita mestilah mengamalkan sifat pemurah dengan memberikan bantuan dan bekerjasama antara satu sama lain. Seterusnya,kita haruslah menjaga kebersihan diri dan persekitaran supaya kelihatan bersih dan ceria.Di samping itu, kita seharusnya menolong ahli keluarga untuk meringankan bebanan mereka. Di samping itu juga,kita sepatutnya tidak membuang masa dengan melakukan perkara yang tidak berfaedah. Akhir sekali, kita sepatutnya menjadi seorang insan yang bertanggungjawab kepada diri dan keluarga.


HAFAL INI


Nilai-nilai murni dan pengajaran yang terdapat dalam petikan di atas ialah kita hendaklah ............................................���������� Selain itu, kita mestilah ������������ ��. Seterusnya, kita haruslah ����������� ��. Di samping itu, patutlah ����������� ��� Akhir sekali, kita sepatutnya ��������� ��. Kesimpulannya, kita seharusnya mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian
BM KERTAS 1 DAN KERTAS 2

************************************************

TATABAHASA


GOLONGAN KATA

KATA NAMA

Perkataan NAMA terbahagi kepada dua bahagian yang besar iaitu NAMA BETUL dan GANTINAMA
dan satu lagi dipanggil NAMA TERBITAN.
a) Kata Nama Am ( Betul atau Biasa )
b) Kata Nama Khas
c) Kata Ganti Nama
d) Kata Nama Terbitan
e) Kata bilangan


                              Nama Betul

1.    Nama betul dibahagi kepada dua jenis iaitu Nama Am dan Nama Khas.

Nama Am


2. Kata Nama Am ialah kata yang digunakan untuk menjelaskan nama sesuatu yang bernyawa seperti orang, haiwan, dan sesutu yang tidak bernyawa seperti tumbuh-tumbuhan, tempat , benda, dan sebagainya.
Dengan kata lain perkataan Nama Am digunakan bagi menyebut sesuatu secara am atau umum.

Manusia , orang
ayah, perempuan, kerani, polis, guru, doktor, askar dll
binatang
ayam, gajah, kerbau anjing, kuda, burung, ikan dll
tumbuh- tumbuhan
pokok, betik, rumput, lalang dll
benda
pasir, kayak, radio, rumah. Motorkar, pen, buku, dll
tempat
pejabat, pulau, sekolah, kampung, bandar, negeri dll

3. Kata nama am dapat dibahagikan kepada kata nama yang:
(a) konkrit, iaitu nama sesuatu yang dapat dipegang, atau dapat dirasa, atau dapat dilihat
(b) abstrak, iaitu nama sesuatu yang hanya dapat dibayangkan atau dikhayalkan.
4. Kata nama am konkrit dan abstrak boleh terdiri daripada kata asal dan kata nama terbitan.

5. Berikut adalah beberapa contoh kata nama terbitan:
buai - buaian
tua - ketua
raja - kerajaan
tahu - pengetahuan
Kata nama am hendaklah ditulis dengan menggunakan huruf kecil melainkan pada awal ayat.

Contoh:

Dia sedang menjinakkan seekor gajah.
Pada akhir ayat
Gajah itu berbadan besar.
Pada awal ayat
 
Kata Nama Khas

1. Kata nama khas ialah kata nama yang secara khususnya digunakan untuk menyebut nama sesuatu benda sama ada benda yang bernyawa dan yang tidak bernyawa.
2. Benda-benda yang bernyawa ialah nama manusia dan nama binatang.
Benda-benda yang tidak bernyawa ialah nama tempat, judul buku, nama bangunan, dan sebagainya.
Perkataan Nama Khas digunakan bagi menyebut sesuatu yang tertentu, khusus atau khas.
a)    benda; misalnya : Seri Aman, Volvo, Parker 45, Hikayat Hang Tuah, dll
b)    orang; misalnya : Cik Rafidah, Inspektor Azman, Dr. Long dll
c)     binatang ; misalnya : Blacky, Pak Belang, Sang Kancil,dll
d)    tempat ; misalnya : Kampung Bahru, Shah Alam, Kuala Lumpur dll
Biasanya huruf pertama perkataan nama khas ini hendaklah ditulis dengan huruf besar.


manusia
Zaidi, Mei Fong,
Subramaniam
binatang
Tompok (kucing),
Jalak (ayam)
tempat
Muar (daerah),
Seremban (bandar),
Jepun (negara)
bangunan
Pudu Raya (perhentian bas dan teksi),
Menara Tun Razak (pejabat)
judul buku
Keluarga (majalah),
Rentong (novel),
Kamus Dewan ( buku)
benda
Proton Perdana
(kereta), Pilot
(pen), Seiko (jam)


Perbandingan Kata Nama Am dan Kata Nama Khas


Kegunaan
Kata Nama Am
Kata Nama Khas
Benda
bangunan
kereta
buku
sekolah
Bangunan Tabung Haji
Proton Saga
Bahasa Melayu
S.K. Darau
Orang
doktor
kerani
guru
budak lelaki
Doktor Efendi
Puan Zainun
Cikgu Azmi
Muhamad Fauzi
Binatang
kucing
lembu
katak
ayam
burung
Si Tompok
Lembu Sapi
Katak Puru
Ayam Belanda
Burung Murai
Tempat
negeri
bandar
kampung
tasek
Terengganu
Jerteh
Kampung Pasir Akar
Tasek Perdana
Tumbuhan
pisang
cili
jambu
limau
Pisang Emas
Cili Padi
Jambu Batu
Limau Kasturi


Kata nama Terbitan
Kata nama Terbitan wujud apabila kata nama am diberi imbuhan.
Imbuhan yang membentuk kata nama terbitan boleh diletakkan :
          di awal kata ( awalan )
          di akhir kata ( akhiran )
          di awal dan di akhir kata ( apitan )
 
Sila teliti contoh-contoh imbuhan  :
 
di awal kata
pe- , pem-, pen-, peng-, penge-, per-, dan ke-
di akhir kata
-ita, -man, -wati, -an, dan -wan
di awal dan di akhir kata
per- -an, penge- -an, peng- -an, pen- -an, pem- -an, pe- -an, dan ke- -an
Kata dasar yang diberi imbuhan untuk dijadikan kata nama terbitan terdiri daripada beberapa kelas iaitu :-
kelas kata
kata dasar
kata terbitan
kata kerja
peraga
latih
bawa
lawan
peragawati
latihan
pembawaan
perlawanan
kata sendi
oleh
untuk
perolehan
peruntukan
kata nama
lombong
rumah
guru
perlonbongan
perumahan
perguruan
kata adjektif
cantik
besar
tinggi
kecantikan
pembesar
ketinggian
           

LATIHAN KATA NAMA

A.    Isi tempat kosong dengan kata yang sesuai.

Melaka      garam     Universiti Malaya     dewan     Alba
bangau     Comel     kampung     gelas      Kompeniku

1 Sudah lama saya tidak menjenguk nenek di
.
2 Setinggi-tinggi
terbang, akhirnya hinggap di belakang kerbau juga.
3 Majalah
akan diterbitkan tidak lama lagi.
4 "Masukkan secubit
ke dalam masakan itu," kata ibu.
5 Kakak saya bekas mahasiswi
.     
6 Tambang bas dari
ke sini ialah lima ringgit.     
7 Adik sungguh sayang akan
.
8 Murid-murid diminta berkumpul di
.
9
itu jatuh ke lantai lalu pecah.
10 Abang menghadiahi saya sebuah jam tangan
.


 KATA KERJA
                  
Kata kerja terbahagi kepada :

A. Kata Kerja Transitif  ( Perbuatan Melampau )
B. Kata Kerja Tak Transitif ( Perbuatan tidak Melampau )

A. Kata Kerja Transitif

1. Kata Kerja Transitf ialah segala perbuatan yang dilakukan oleh pembuatnya
    kepada benda lain.Benda yang kena oleh perbuatan itu dipanggil penyambut(objek).
2. Ayat ini mesti ada peyambutnya ( objek )
3. Kata kerja ini biasanya mempunyai imbuhan ‘me-‘ sama ada sebagai awalan atau
    sebahagian daripada imbuhan contohnya mengambil, mendermakan, membacakan,
    menduduki, mempersilakan.

1. Kata kerja transitif ialah kata kerja yang mesti disertai oleh objek, iaitu kata nama.

        Contohnya: Atan mendengar radio.
        mendengar ialah kata kerja  transitif
        radio ialah objek (kata nama)

Kata kerja transitif menggunakan imbuhan men, men ...i, men ...kan, memper, memper...i, dan memper...kan. Contohnya:
Contoh ayat :

1. Kucing itu menangkap seekor burung.
2. perempuan itu menjual sayur.
3. Bapa sedang menulis surat.

Dalam ayat pertama Kucing ialah pembuat, menangkap ialah perbuatan melampau dan seekor burung ialah benda yang kena buat atau penyambut.
Dalam ayat kedua Perempuan ialah pembuat, menjual ialah perbuatan melampau dan sayur ialah benda yang kena buat atau penyambut.
Dalam ayat ketiga Bapa ialah pembuat, menulis ialah perbuatan melampau dan surat ialah benda yang kena buat
atau penyambut.

(a)     Pak Abu menjala ikan.
(b)     Orang ramai diminta menjauhi kawasan itu.
(c)     "Kita tidak harus membiarkan perkara ini berterusan," kata ketua kampung.
(d)     Jangan suka memperdaya orang yang bodoh.
(e)     Untuk memperbaiki mutu lakon­an anda perlu selalu berlatih.
(f)      Pihak polls mempertemukan ibu itu dengan anaknya.

Subjek ( pembuat )
Kata kerja transitif
penyambut ( Objek )
Dia suka
membaca
buku
Jamilah
memukul
seekor ular
Abidin
menjual
kuih-muih
Ramli
berjalan
ke sekolah
Kereta itu
melanggar
seekor lembu

B. Kata Kerja Tak Transitif

Kata kerja tak transitif  ialah segala perbuatan yang dilakukan oleh pembuat itu sendiri kepada diri pembuat itu sendiri, tidak kepada benda atau orang lain. Oleh itu ia tidak mempunyai penyambut.
Contohnya ::

1. Mereka berjalan pada hari cuti.
2. Anjing itu sedang tidur.
3. Hujan turun dengan lebatnya semalam.

Dalam ayat pertama Mereka melakukan berjalan, tidak kepada benda lain.
Dalam ayat kedua Anjing melakukan tidur, tidak kepada benda lain.
Dalam ayat ketiga Hujan melakukan turun, tidak kepada benda lain.

Subjek ( pembuat )
Kata kerja tak Transitif
keterangan
Kami
mandi
di tasek itu.
Dia
senyum
semasa berjalan
Saya
menyanyi
dengan kuat
Hassan
berjalan
ke sekolah

Kata Kerja Tak Transitif

1.Kata kerja tak transitif ialah kata kerja yang dapat berdiri sendiri dalam ayat, yakni
   tidak memerlukan objek lagi.
2.Kata kerja tak transitif ada yang berbentuk asal dan ada yang berimbuhan ber, men, ter, ber... an,
dan ber...kan. Contohnya: (a) Ravi belum datang lagi. (b) Muridmurid sedang belajar. (c) Sungai itu mengalir deras.
Peringatan
Tiap-tiap kata kerja tak transitif boleh dijadikan kata kerja transitif dengan menambah ‘kan’ atau ‘ I’
di hujungnya.

Contoh ayat:

1. Mereka menjalankan jentera itu.
2. Emak sedang menidurkan adik.
3. Pekerja itu menurunkan barang-barang dari atas lori.
4. Halim mengikuti perbualan mereka.
5. Saya sudahi syarahan saya ini dengan ucapan salam.

Kata Kerja Pasif

1.Kata kerja pasif ialah kata kerja yang berasal daripada kata kerja transitif tetapi yang  tidak berawalan men.
Contohnya: angkat, atasi, berikan, percepat, pelajari, persilakan, dan sebagainya.
2.Ada tiga jenis kata kerja pasif. (a) kata kerja pasif diri pertama (b) kata kerja pasif diri kedua (c) kata kerja pasif diri ketiga
3. Kata kerja pasif diri pertama ialah kata kerja pasif yang berimbuhan ku-.
Contohnya: kuangkat, kuatasi, kuberikan, kupercepat, kupelajari, dan kupersilakan.
4.Kata kerja pasif diri kedua ialah yang berimbuhan ka-.
Contohnya: kauangkat, kauatasi, kauberikan, kaupercepat, kaupelajari, dan kaupersilakan.
5.Kata kerja pasif diri ketiga ialah yang berimbuhan di-.
Contohnya: diangkat, diatasi, diberikan, dipercepat, dipelajari, dan dipersilakan.

LATIHAN KATA KERJA

A.Isi tempat kosong di bawah ini dengan kata kerja yang sesuai.



terpengaruh      mendakwa      berbincang       mengalah        dicat


mempelbagaikan     berpandukan     memperalat    mengerti       kandas



1 Orang itu bahawa beg itu kepunyaannya.

2 Sudah dua kali dia dalam ujian Matematik.

3 Guru-guru perlu kaedah pengajaran.

4 Jangan sekali-kali orang yang lemah.

5 Kamal selalu pada adik bongsunya.

6 Mereka seringkali tentang masalah peribadi.

7 Puan Aini tidak mudah oleh pujuk rayu jurujual itu.

8 Dia masih tidak akan kejadian yang sebenarnya.

6 ulasan:

  1. Blog yang amat bermanfaat kepada para pelajar dan guru juga. Tahniah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kerana berkongsi info blog saya.

      Padam
  2. BANYAK MAKLUMAT, TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN ANDA

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kerana berkongsi info blog saya.

      Padam
  3. Terima kasih kerana memberikan idea yang bernas.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terima kasih kerana berkongsi info blog saya.

      Padam